صفحه نخست انجمن ها معماری و طراحی شهری مدرسه‌های معماری

  • مدرسه‌های معماری

     idealist بروز رسانی شده 4 ماه, 2 هفته پیش 1 عضو · 3 نوشته ها
  • idealist

    کاربر
    1400/03/11 در 2:05 ق.ظ

    AA School of Architecture

    مدرسه معماری AA لندن یکی از معتبرترین و صاحب‌نام ترین مدرسه‌های معماری جهان محسوب می شود که عمده فعالیت و آموزش معماری به دانشجویان را در کارگاه‌ها، آتلیه‌ها و کارهای عملی دانشجویان دنبال می‌کند.

    دامنه فعالیت و تدریس این مدرسه برای دانشجویان معماری محدوده گسترده‌تری نسبت به دیگر مدرسه‌های معماری به خود گرفته است.

    فعالیت کارگاه های عملی، کلاس های تئوری و آموزشی که برای دانشجویان تدوین شده است می‌توان به موضوع‌های مختلفی از قبیل طراحی مد و لباس، کارگاه مدل‌سازی، طراحی صحنه، کارگاه‌های ریخت‌شناسی سازه، کارگاه‌های عملی و ساخت ماکت‌هایی با مقیاس بزرگ و در محیط شهری، و آتلیه‌های طراحی معماری تقسیم‌بندی کرد.

    زاحا حدید و نوع نگرش او به طراحی معماری و دامنه گسترده ی فعالیت‌های هنری وی، محصول این نوع روش تدریس در مدرسه AA به شمار می روند.

    • این گفتگو اصلاح شد 4 ماه, 2 هفته پیش توسط  idealist.
  • idealist

    کاربر
    1400/03/11 در 2:12 ق.ظ

    Cooper Union School of Architecture

    مدرسه معماری کوپر یونیون در نیویورک، یکی از مدارس صاحب نام و با سابقه در حوزه ی تدریس معماری محسوب میشود که نوع نگرش و برنامه خاص خود را برای دانشجویان معماری معرفی و تدوین می‌کند.

    عمده فعالیت های دانشجویان این مدرسه را در سال‌های اول برخورد تئوری با معماری و بیان مسائل فلسفی در طراحی معماری در بر می‌گیرد.

    روند شکل‌گیری طراحی معماری در آتلیه‌های این دانشگاه با بیان یک مفهوم عمومی در معماری دنبال می‌شود و با حذف مسائلی از قبیل تاسیسات، سازه، عملکرد پروژه و… به بیان مسئله می‌پردازند. عموماً دانشجویان طرح‌های خود را با بیان یک پارادوکس ذهنی و سعی در بازتعریف موضوع‌هایی که غالباً معماران از کنار آن می‌گذرند و یا در دنیای واقعی جسمیت نمی‌یابد شکل می‌دهند و به بیان مسائل تئوری و طراحی معماری آن مشغول می‌شوند.

    دانیل لیبسکیند و نوع نگرش او به طراحی معماری حاصل آموزه‌های او از این مدرسه می‌باشد؛ “زندانیان داوطلبانه معماری” اثر رم کولهاس، “شهر تماشاچی ها” اثر بهرام شیردل، از این دست آثار هستند که مدرسه معماری کوپر یونیون به تدوین و گسترش مبانی فکری آن در تدریس به دانشجویان پرداخته است.

    مدرسه معماری کوپر یونیون سال‌ها به ریاست “جان هیدک” و بیان الگوها و نوع نگرش او نسبت به تدریس و آموزش معماری اداره می‌شد، جان هیدک با مطرح کردن مسئله “معماری برای معماری”، نگرش به معماری و نوع فعالیت معماران را به دو گروه تقسیم می‌کند؛ گروهی که در پی طراحی و ساخت پروژه‌ها هستند و عموماً علاوه بر مسائل تئوری معماری با مسائلی از قبیل تاسیسات ساختمان، سازه، طراحی عملکردی پروژه و همچنین مخاطبین اثر در ارتباط هستند؛ و دسته دیگری از معماران که فارغ از مسائلی از این دست، فراتر از یک پروژه ساختمانی حرکت می‌کنند و به بازتعریف و بسط مسائل تئوری معماری می‌پردازند.

    منتقدین این جمله جان هیدک، “معماری برای معماری” را نتیجه نگرش مارسل دوشان به هنر، و بیان مسئله “هنر برای هنر” می داند، که حاصل این نوع نگرش آزاد کردن ذهن هنرمند و آزاد کردن معماری از اجبارِ به عینیت در آوردن یک پروژه است.

    به نقل از: مسعود حبیبی

  • idealist

    کاربر
    1400/03/11 در 2:22 ق.ظ

    Harvard School of Architecture

    دانشگاه هاروارد یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود، دانشکده معماری این دانشگاه نیز با بهره‌گیری از استادان صاحب‌نام که غالباً به نقد تئوری‌ها و گفته‌های یکدیگر می‌پردازند توانسته به عنوان یک دانشکده تاثیر گذار و پویا در حوزه تدریس معماری شناخته شود.

    شکل قالب در تدریس این دانشکده بر پایه تفکر و نوع تدریس مُدرس آتلیه استوار است، و دانشجویان با توجه به برنامه تدوین شده همان آتلیه شروع به کار و طراحی معماری می‌کنند.

    شکل گیری جریان‌های متفاوت فکری و تئوری، و نیز بحث پیرامون نظریه‌های متفاوت و گاهاً متمایز معماری در بین اساتید، باعث خلق فضایی پویا بین اساتید و دانشجویان شده است.

    اصول تدریس در این دانشکده همانند مدرسه AA لندن بر پایه کار عملی در کارگاه‌های طراحی معماری و نیز بحث‌های تئوری آن شکل گرفته است.

    به نقل از: مسعود حبیبی

برای پاسخ به سیستم وارد شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته ها ژوئن ۲۰۱۸
اکنون