نور سنجی در عکاسی راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش کاربردی عکاسی دیجیتال آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوع: مارسل دوشان

  1. "" #1
    عضو ارشد طراحی‌صنعتی idealist آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,066

    Arrow مارسل دوشان



    امروزه وقتی به نمایشگاه ی از آثار تجسمی به ویژه نقاشی و مجسمه می رویم؛ بیشتر با آثاری روبرو می شویم که نمایشگر یک شیء معمولی؛ یا حتی دقیقاً همان شیء روزمره ای است که از آن در زندگی مان استفاده می کنیم. شئی همچون صندلی که امروزه هم در نمایشگاه های هنرمندان مان (!) مٌد شده است.

    در ایران اگر چند دهه است که نگاهمان به جمال این نوع آثار روشن شده است( از جنبش سقاخانه- دهه۱۳۴۰ - تا امروز)؛ اما در دیگر کشورها سال هاست به ظهور رسیده است. برای نمونه در روسیه و در مکتب " کانسترکتیویسم " (1 )و در آثار " ولادیمیر تاتلین" ( 2 )شاهد این گونه آثار هستیم. اما در این نوع آثار هنرمند برای بیان و تفکر خود چند شیء را با هم ترکیب می کند و اثری جدید پدید می آورد.

    اما در سال ۱۹۱۷ اثری به نمایشگاه آمریکا را یافت که فقط یک توالت پیشآب( ادرار) بیش نبود و دقیقاً یک شیء مصرفی بود و هنرمند هیچ گونه دخل و تصرفی در آن نداده بود؛ و هنرمندش بر آن نام " چشمه " گذاشته بود. اگر چه درابتدا مسئولین نمایشگاه از پذیرش این اثر سر باز زده بودند اما با دلایل دوشان مجبور به پذیرش اثر شدند



    این اثر از هنرمند فرانسوی " مارسل دوشان "(3) بود؛ و این تفکر که یک شیء بدون دخل و تصرف به عنوان اثر هنری شناخته شود توسط او مطرح شد؛ و بر این گونه آثار نام " حاضر – آماده "(4) گذاشتند. و همین آثار حاضر- آماده تاثیری شگرف بر هنرهای تجسمی دهه ی ۱۹۶۰و بر جنبش هایی همچون " مینی مالیسم "(5) و " کانسپچوالیسم "(6) و آثار هنری " پست مدرن " داشت

    دلایل دوشان برای مسئولین نمایشگاه :
    ۱- پول و هزینه فضای نمایشگاه را پرداخته ام؛ پس حق دارم.
    ۲- من یک هنرمندم( که به حق بود ) و تشخیص داده ام این شیء یک اثر هنری است.


    اما واقعاً چگونه می شود این گونه اشیا را به عنوان اثر هنری پذیرفت.
    دلایل:
    ۱- تغییری که هنرمند در شیء از متنی به متن دیگر پدید می آورد( آنچه در نشانه شناسی با نام جانشینی خوانده می شود)
    الف) از متن زندگی روزمره به متن هنری.
    ب) از مکان همیشگی به مکان نمایشگاه.

    به عبارتی یک شیء نظیر پارو که در متن زندگی روزمره برای پارو کردن برف به کار می رود و در گوشه انبار قرار دارد؛ وقتی به متن نمایشگاه راه می یابد؛ و دوشان نام " پیش از بازوی شکسته " را بر آن گذارده؛ این شیء دیگر پارو نیست بلکه اثر هنری است.

    این برخورد را در زندگی روزمره مان نیز به کار می بریم؛ برای نمونه یک سماور زغالی ( سماور آتشی) که سال ها در زندگی پدران مان کاربرد داشته؛ امروزه به عنوان یک شیء تزیینی در بهترین جای منزل – دکور و اتاق و سالن پذیرایی – قرار می دهیم و در متن کنونی اش دیگر سماور نیست بلکه یک شیء تزیینی است.
    ۲- انتخاب هنرمند؛ تفکر و ذهنیت و انگیزه هنرمند است که یک شیء را اثر هنری خطاب می کند و این برخورد هنرمند در اصل نفی هنر و نقاشی کلاسیک( نقاشی با قلم مو و رنگ بر روی بوم ) است.
    ۳- انتخاب هر شیء نیز اثر هنری شمرده نمی شود بلکه می بایست شئی باشد که هیچ گونه احساسی را به همراه نداشته باشد و به عبارتی شئی خنثی باشد. و در مدت زمان کوتاهی دچار عادت نشود.
    ۴- نامی که بر اثر گذاشته می شد نیز بسیار مهم بود. به گونه ای که مفهومی غیر از عملکرد اولیه شیء را به ذهن متبادر کند؛ که نام اولیه شیء محو شود.
    .................................................. ................................
    بنابراین حتی یک شیء روزمره که در نمایشگاه می بینیم ؛ یک اثر هنری است چون در پس این شیء یک مفهوم فلسفی نهفته است.
    اما امروزه در ایران با عنوان های هنر مفهومی ( کانسپچوال ) و غیره؛ هنرمندانمان دست به ارائه آثاری می زنند که کمتر مفهومی از فرهنگ ایرانی در آن دیده می شود و دربرخی مواقع مغایر با فرهنگ ایرانی است.
    .................................................. .............................
    برای مطالعه بیشتر آثار و اندیشه های مارسل دوشان به کتاب " پنجره ای گشوده بر چیزی دیگر " گفتگوی " پی یر کابان" با مارسل دوشان؛ ترجمه لیلی گلستان از انتشارات فرزان؛ تهران رجوع شود.

    .................................................. .................................................. ...........................
    1- Constructivism1913
    2- Tatlin,1885-1953
    3- Duchamp1887-1968
    4- Ready-Made
    5- Minimalism
    6- Conceptualism

    منبع

  2. "" #2
    عضو ارشد نقاشی saeid آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2008
    نوشته ها
    475

    Post

    این اثر توسط هنرمند در سال 1917 از یک شرکت محصولات ساختمانی در نیویورکی خریداری شده است. دوشان شیء را به سادگی و با نام مستعار آر. مات امضا نمود و سپس آن را برای یک نمایشگاه هنری فرستاد. این شی عجیب و غریب، نمونه ی بارزی از سبکی بود که طی آن یک شی معمولی و پیش پاافتاده را در نظر گرفته و آن را در قالبی جدید و نا آشنا و خارج از استفاده متعارفش معرفی می کنند. از طریق این اثر بود که دوشان برای اولین بار مفهوم شی از پیش ساخته یا « حاضر آماده » را شرح داد، ایده ای که از آن زمان به بعد بر روی هنرمندان بی شماری تاثیر گذارد. دوشان در سال 1917، با حمایت از این گونه مجسمه ها، و به دلیل تعصبات هنری مرسوم ( یعنی این که هنر چیست )، شدیدا به مبارزه طلبیده می شد. وی چنین بیان کرد که، این مهم نیست که آیا آقای مات با دستان خودش اثر را ساخته یا نه ؟ چیزی که اهمیت دارد، آن است که او آن را انتخاب کرده است. بنابراین به وجود آوردن مهم نیست بلکه ایده و انتخاب مهم است
    به همه عشق بورز،به تعداد کمی اعتماد کن و به هیچ کس بدی نکن.

  3. "" #3
    مدیر نقاشی و مجسمه‌سازی
    تاریخ عضویت
    Nov 2009
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,082

    Arrow مارسل دوشان

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: duchamp_fountain.jpg
مشاهده: 74
حجم: 51.3 کیلو بایت


    با توجه به شرایط و زمینه های ایجاد شده در طی قرن 20، هنر مفهومی به عنوان نمادی از آزادی هنری در دهه های 70 و 80 مطرح شد. مجموعه تفکراتی که در جهت هماهنگی و مشارکت «زبان» در کنار فرم هایی از دوران مدرن و معاصر عمل می کردند. هنری اساسا «فکری» و عقیدتی که برای ارایه نظریات هنرمند تلاش کرده، راهگشای خلاقیت او دربرخورد با موضوعات مختلف است....


    تاریخچه هنر مفهومی به نظریاتی که هنرمند فرانسوی مارسل دوشان Marcel Duchamp (1978-1887) در مورد «ایده» و نقش آن در یک اثر هنری مطرح کرده، باز می‌گردد؛ او بر این اعتقاد بود که ایده هر کار هنری، مهم تر از محصول و فراورده آن است. آنچه که هنر مند می خواهد بیان کند و مفهومی که برای بیان خلاقیت خویش در نظر گرفته، خود هنر است. اساس کار هنری، انتخاب شیئی است که به جای آنکه آن را بسازیم، خودش ساخته شده باشد.
    در عناصر موجود در آثار دوشان و حتی آثار سه بعدی که توسط او ساخته شده اند، شی مورد نظر می تواند به تنهایی به عنوان یک اثر معرفی شود. دوشان در معرفی مسیر زندگی هنری خویش می گوید: «من می خواستم از جنبه های فیزیکی نقاشی عبور کنم. بیشتر علاقه داشتم که عقاید جدیدی بیافرینم. به عقیده من «کوربه» [Gustave Courbet] در قرن 19 ام تاکید بیشتری برمسایل فیزیکی را مطرح کرده است. ولی من بیشتر به عقاید علاقه دارم؛ نه فقط دستاوردهایی که از جنبه بصری به وجود می آیند و می خواهم نقاشی را هر چه بیشتر در خدمت فکر قرار دهم....».

    بر اساس یك نظرسنجی هنری، كاسه توالت مارسل دوشان (duchamp fountain) تاثیرگذارترین اثر هنری مدرن دنیا در تمامی دوران نام گرفته است این اثر از دوشان با عنوان «فواره» در مقام اول، تابلوی «دوشیزگان آوینیون» اثر پابلو پیكاسو متعلق به سال 1907 در مقام دوم، و تابلوی مریلین مونرو اثر اندی وارهول متعلق به سال 1962 در مقام سوم قرار گرفته‌اند. دوشان در سال 1917 این توالت را امضا كرد و آن را در نمایشگاهی به نمایش گذاشت ؛ او با این كار دنیای هنر را بسیار شوكه كرد. سایمون ویلسون، كارشناس هنری می‌گوید: «انتخاب اثر دوشان پیش از آثار پیكاسو و ماتیس واقعا شوكه ‌كننده است. اما این انتخاب بیانگر پویایی هنر امروز و این نكته است كه در هنر مهم‌ترین چیز فرایند خلاقه‌ای است كه در اثر هنری، خود را به رخ می‌كشد و فرقی نمی‌كند كه اثر از چه ساخته شده یا چه شكلی داشته باشد.».


    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Marcel Duchamp.jpg
مشاهده: 58
حجم: 192.8 کیلو بایت

    در تداوم فعالیت های هنری مارسل دوشان، شاهد شکوفایی مدرنیسم در سال های 1950 و هنر آوانگارد هستیم که در تحولات اجتماعی ، سیاسی دو جنگ گرم و سرد بسیار تضعیف شده بود. در این مقطع زمانی هنرمندان سعی می کردند در قالبی مفهومی و بر گرفته از مسایل زبانی حرکت کنند، همین امر بستر سازی مناسبی را برای شکوفایی هنرمفهومی در دهه های 60 و 70 ایجاد کرد. بدین ترتیب هنر مفهومی در فضایی ایجاد شده توسط آوانگاردیسم رشد یافت و از این فضا برای بر پا کردن دیدگاه‌های انتقادی و همه جانبه بر علیه ادعاهای مدرنیسم هنری، خصوصا تمرکز شدید آن بر عنصر زیبایی شناسی و فرضیه های آن در مورد خود مختاری هنر بهره جست.



    منبع

  4. "" #4
    مدیر نقاشی و مجسمه‌سازی
    تاریخ عضویت
    Nov 2009
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,082

    Arrow

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 6.jpg
مشاهده: 62
حجم: 16.8 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 44875.jpg
مشاهده: 191
حجم: 39.8 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: marcel-duchamp-le-grand-verre.jpg
مشاهده: 151
حجم: 118.0 کیلو بایت

  5. "" #5
    مدیر نقاشی و مجسمه‌سازی
    تاریخ عضویت
    Nov 2009
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,082

    Arrow

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Big_Gallery_Image_168.jpg
مشاهده: 83
حجم: 79.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: duchamp_nudedescendingstaircaseno2.jpg
مشاهده: 69
حجم: 60.0 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: John_Clem_Clarke_The_Bride_Marcel_Duchamp_38_77.jpg
مشاهده: 92
حجم: 23.2 کیلو بایت

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •