دعوت به همکاری در زمینه طراحی زیورآلات طلا راهنمای کاربردی نقاشی پرتره راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6

موضوع: اصول طراحی حجم

  1. "" #1

    پیش فرض تركيب حجم

    کتاب شاهکارهای طراحی پوستر
    هدف از ساخت اين تاپيك آشنايي با مقدمات ماكت سازي و درك مفهوم تركيب كردن است. معماران بزرگ وجديد هم سعي مي كنند كه ساختمان هايشان را براساس تركيب احجام بسازند.
    خواهش مي كنم كه اگر حجمي ساخته ايد عكس آن را در اين تاپيك قرار دهيد تا ديگران هم بتوانند از آن بهره ببرند
    مفهوم تركيب اين است كه احجام را طوري كنار يكديگر قرار دهيم كه اگر يكي از احجام را از ميان آن ها برداريم كمبود حجم آن احساس شود مثل صورت كه اگر يكي از اجزاء صورت را برداريم نقصي در صورت احساس مي شود
    من هم در چند روز آينده عكس حجم هايم را قرار مي دهم .

  2. "" #2
    عضو فعال ادریس@ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    پایین پایینا
    نوشته ها
    175

    پیش فرض

    توی ترکیب حجم حد الامکان نباید از اشکال قرینه استفاده کرد یعنی حجم ها را جوری ترکیب کنیم که قرینه نباشه
    البته این چیزی بود که فکر کنم استاد ما خیلی روش حساس بود حالا نمی دونم قانونه یا نه
    ویرایش توسط ادریس@ : 09-12-31 در ساعت 15:46
    هیچ چیز واقعا خراب نیست!!! ... حتی ساعتیكه از كار افتاده دو بار در روز زمان را درست نشان میدهد...

  3. "" #3

    پیش فرض

    سلام اگه نمونه ترکیب حجم چیزی دارید در صورت امکان برام ارسال کنید فقط سریع با تشکر خشنودی ادرس khoshnoudy.khosro@gmail.com


    اگه نمونه ترکیب حجم دارین برام ارسال کنید ادرس khoshnoudy.khosro@gmail.com

  4. "" #4

    پیش فرض

    لطفا تعدادی از ترکیبات حجمی برایم بفرستvahidtajar@yahoo.com

  5. "" #5

    Arrow اصول طراحی حجم

    اصولطراحی حجم
    به اشیایی که دارای سه بعد طول و عرض و ارتفاع یا عمق باشد حجم گفته میشود. معمولا همه اشیاء مادی در طبیعت دارای حجم هستند . اگر چه برخی از آنها ممکن است علاوه بر طول و عرض دارای ضخامت ، عمق یا ارتفاع بسیار کمی باشد اما قاعدتا حجم هایی هستند که بخشی از فضا را اشغال میکنند . این حجم ها گاهی به طور طبیعی به صورت نسبتا منظمی دیده می شوند. مثل حجم برخی از درخت ها، میوه ها، و غیره اما بیشتر اوقات به شکل غیر منظم جلوه می کنند، مثل حجم صخره ها، گیاهان، حیوانات، و بسیاری چیزهای دیگر .
    همانطور که سه شکل دایره، مربع و مثلث به عنوان اشکال پایه برای سطح نام برده شده اند دایره ، مکعب و هرم را نیز می توان به عنوان احجام هندسی پایه نام برد .که این سه نوع حجم به ندرت در طبیعت به طور منظم دیده می شوند . اما به طور کلی همه حجم های طبیعت از ترکیب یا تغییر شکل این سه حجم پایه و هندسی به وجود می آیند. همانگونه که از حرکت خط در فضا سطح بوجود می آید از حرکت سطح در فضا بعد سومی که همان حجم است ایجاد می شود.
    ·احجام مجازی
    در هنرهای تجسمی چنانچه یک نقطه را در سه بعد گسترش دهیم و یا یک پاره خط را در جهت های مختلف حرکت دهیم ، تجسمی از حجم به وجود می آید و به همین جهت در هنرهای تجسمی حجم ممکن است همیشه ملموس و مادی نباشد ولی از نظر بصری وجود داشته باشد که درآن صورت می توان به آن حجم مجازی گفت.
    این تصور را من توسط نقطه به اشکال مثلث و مربع در آورده ام البته این مهم نیست هر کسی این کار را می تواند بکند مسئله این است که من در مطالب بالا گفتم اگر به نقطه بعد دهیم به هر شکلی در خواهد آمد فقط کافیست آن نقطه را به صورت فرضی در ذهنمان به هم وصل کنیم تا یک حجم به وجود بیآد که درنهایت این حجم با استفاده از ذهن انسان مجازی تلقی میشود
    حجم میتواند تهی و یا تو پر باشد و به همین نسبت درون یا بیرون آن اهمیت پیدا می کند معمولا فضایی را که حجم اشغال میکندفضای مثبت یا Positive می گویند و فضای پیرامون آن یا ما بین دو حجم یا حفره میان یک حجم تهی را فضای منفی یا Negative می نامند مثل فضای داخل یک لوله قطور.
    قابل ذکر است که حجم عنصر اصلی کار مجسمه سازان است. ارزش و اهمیت حجم به تمام و کمال در شکل پذیری ، رنگ ، بافت، جنسیت و ارزش های متنوع بصری در مجسمه سازی و کار با حجم است که مطرح می شود
    همیشه نمایش حجم در فضا و رابطه متقابل آن با فضای پیرامونش اصل مهم مجسمه سازی است . این روابط در نقش بر جسته سازی که از یک سو با نقاشی و از سوی دیگر با معماری در ارتباط است اهمیتی به سزا دارد. نقش بر جسته که از یک سمت بسته و محدود است به حجمی گفته می شود که در آن اشیاء و پیکره ها به صورت کم و بیش بر آمده از سطح به نمایش در آمده باشند. نقش بر جسته گاهی حالتی تزیینی برای سطوح معماری دارد و معماری نیز متقابلا همین حالت را برای نقش برجسته به عهده دارد. در کل باید گفت که نقش برجسته حالتی بینا بینی میان نقاشی و مجسمه سازی دارد.
    گاهی هنرمندان نقش برجسته ساز از نقاشی الهام گرفته اند و گاهی هنرمندان نقاش از نقش برجسته ها تاثیر پذیرفته اند . گاهی رویداد های تاریخی به وسیله نقش برجسته جاودانه شده اند و گاهی در نقش برجسته ها افسانه ها و داستان های نمادین و اساطیری باز نمایی شده اند نقش نور در باز نمایی حجم و خصوصیات آن نیز شایسته توجه می باشد . به طور دقیق تر این نور است که امکان رویت اجسام را در فضا برای ما بوجود می آورد از این جهت معمولا هنرمندان به وسیله روابط پیچیده ای که حجم با فضا دارد نقش نور را در آثار خود مورد مطالعه و ارزیابی قرار میدهند.
    و حال به صورت خلاصه میشود گفت که حجم:
    [دارای طول و عرض و عمق است و فضا را اشغال می کند
    [زاییده دست انسان است
    [ نور نقشی تعیین کننده در بیان شکل آن دارد
    [جنس آن ملموس بوده و درآن مطرح است
    [مجسمه از موادی ملموس تشکیل شده است که به وسیله قالبها و شکل ها به هم پیوسته است.
    ·سطح چيست ؟
    شكلي كه داراي دو بعد باشد سطح ناميده مي شود. همچنين روي چيزها را نيز سطح مي گويند . حركت نقطه درفضا خط را ايجاد مي كند و حركت خط در فضا موجب پديد آمدن سطح است. سطح به صورت مطلق كمتردرطبيعت يافت مي شود وآنچه كه سطح است و دردسترس انسان قرار دارد ويا ازآن بهره مي گيرد اغلب ساخته ذهن ودست خود اوست. سطح درشكلهاي بي شماري پيرامون ما يافت مي شود ولي از نظر تقسيم بندي سطح را مي توان در سه شكل بنيادي (( مربع ، مثلث ، دايره )) خلاصه نمود.
    ·‌‌ مفهوم مربع
    مربع يكي ديگر از شكل هاي ساده هندسي است كه از چهار ضلع و چهار زاويه مساوي ساخته مي شود و مربع از زيباترين اشكال هندسي است. و مفهوم آن استواري ؛ مردانگي ؛ سكون ؛ منطق ؛ و معرف زمين است . در عين حال نمادي از جهان مخلوق و نيز مبين كشتزار؛ حصار؛ پنجره و جان پناه است.
    شكل مربع از چهار ضلع برابر تشكيل شده است هر يك از اين چهار ضلع مي تواند نمايانگر
    1) چهاز ضلع آب ؛ باد ؛ خاك ؛ آتش باشد
    2) چهارجهت اصلي شمال ، جنوب ، مشرق ، مغرب باشد
    3) چهارفصل بهار، تابستان، پاييز،زمستان باشد
    4) چهارمرحله از زندگي كودكي،جواني،ميان سالي، وپيري باشد
    5) چهارطبع سردي،گرمي،خشكي،رطوبت باشد
    6)چهارخلط صفرا،سودا،بلغم،خون باشد
    7) چهارمرحله از تكامل بشري دوران جنيني،دوران زندگي،مرگ،رستاخيز، معاد باشد
    ·مفهوم مثلث
    مثلث نمادي از ايستايي و توازن و نيز نمادي از زهدان است مثلث به واسطه زواياي تندي كه دارد سطحي مهاجم و شكلي ستيزنده به نظر ميرسد كه همواره در حال تحول و پويايي است.
    جهت مثلث ها اگر تغيير كند مفهوم آنها هم تغيير ميكند پس.......
    rمثلثي كه قسمت نوك تيز آن رو به بالاست مفهومش اين است:
    واسطه ، پيوند دهنده ، بسيارموزني وغيرقابل كنترل، خبرچين ، هشداردهنده ، پرهيز +احتياط، درذات خود خطرناك است ومحيط را دگرگون ميكند وسبك ديده ميشود ونشان هوشمندي است و ميل رقابت درانسان را توسعه ميدهد وخلاق وتك رواست ومتعادل،قابل اعتماد، و نيز تفكر برانگيز.
    r مثلثي كه قسمت نوك تيز آن رو به پایین است مفهومش اين است:
    مردانه است غير قابل اعتماد ،تعادل ندارد وخطر قطعي است
    ·مفهوم دايره
    اگر اين را قبول داشته باشيم كه مربع نمادي از مكان است دايره نمادي از حركت و زمان است در عين حال دايره نمادي است از آسمان عالم ملكوت ، حركت اجرام سماوي در حال محوري دوار و سيارو نيزنمادي است ازجهان معنوي و متعال اززمانهاي بسيار دور شكل دايره درنماد يين مظهر تاريكي و يانگ مظهر نور در فرهنگ چين مطرح بوده است.
    ·تکرار و ترکیب احجام
    ازتكراروتركيب شكلهاي مربع و مثلث و دايره مي توان سطح هاي متعدد منظم و غير منظمي به دست آورد همچنان كه اگر اشكال پيچيده وآلي طبيعت را تجزيه و ساده كنيم مجددا به اشكال ساده يعني مربع و مثلث ودايره خواهيم رسيد.
    درهنرهاي تجسمي سطح را به انحاءمختلف مي توان تجسم بخشيد و به وجود آورد به عنوان مثال از حركت يك پاره خط درفضا يا برصفحه دريك جهت خاص سطح ساخته مي شود.
    همچنين اگرنقطه اي را دردوبعد گسترش دهيم سطح تشكيل مي شود و به همين ترتيب فضاي تجسمي ميان حداقل سه نقطه جدا ازهم و يا فضاي بين دو پاره خط مي تواند سطح را تداعي كند عموما در يك تابلو نقاشي همه چيزروي سطح بيان ميشود درنقاشي طبيعت گراسطوح نمايش دهنده وجوه مختلف اجسام واشياء درطبيعت پيرامون ما هستند وازاتصال آنها به يكديگروتغييرشكل آنها دراثرعمق نمايي توهم حجم و دوري ونزديكي به وجود مي آيد اما بدانيد كه درنقاشي انتزاعي سطح ها بيانگر و نمايش دهنده شي خاصي نيستند و گاه يك اثرانتزاعي فقط از طريق تركيب چند سطح با بافت ،رنگها يا تيرگي و روشني هاي مختلف به وجود مي آيد.
    ·مفهوم سبکی
    در امتداد قائم تعریف می شودیعنی هرچه از زمین دورتر باشیم احساس سبکی بیشتری میکنیم اگرچه در واقعیت این طور نیست مانند برجها در کنار ویلاها که برجها به ظاهر سبک ترندحضور تأثیر ماده به حداقل میرسدیعنی ماده ها در فضا احساس نمی شوند و سنگینی نمی کنند.مانند سنگ و آب
    اگر از آب استفاده کنیم حضورش کمتر از سنگ احساس می شودفضا تمایل به ادغام شدن با محیط خارج(بزرگتر)را دارداحجام اگر واگرا باشند احساس سبکی بیشتری به ما میدهندتعادل نا متقارن داردهرچه متقارن تر باشد احساس سنگینی فضا بیشتر میشود.میتوانیم این را در طراحی های مدرن با مساجد ببینیمفضا انبساط یافته به نظر میرسدگوشه ها شفاف یا خالی به نظر میرسنداحجام حالت صعودی دارندسطوح دارای اطلاعات نسبتا زیادی میباشندمرکز ثقل بصری بالاتر از یک دوم ارتفاع استمانند مثلث که اگر بر روی یکی از گوشه هایش بایستد مرکز ثقل بصری اش بالاتر از یک دوم ارتفاع قرار میگیرد و احساس سبکی میدهد در حالی که مثلث احساس سبکی می دهد
    ·مفهوم پویاییعنصر ذهنی خط ،حاکمیت دارد
    (احجام کشیده,سطوح کشیده,...)مانند مکعب و مکعب مستطیلجهات متعددی در فضا ادراک میشودفضا دارای قطبیت است.منظور تضاد است.تضاد تیره و روشن ,کوتاهی و بلندی,تنگ و گشاد,غیرهزوایای باز تاثیر گذاری بیشتری دارندهندسه خطوط آزاد هندسه ارگانیک یعنی خطوط منحنی آزاد پویاتر از خطوط صاف هستندوجود کانون های متعدد بصری در داخل و خارج فضاکانون مرکز توجه بصری است و با توجه به چیدمان مبلمان و کاربرد فضا تغییر میکند.مثلا در کلاس درس تخته یک کانون بصری است و پنجره ها نقطه ولی اگر صندلی ها را رو به پنجره بچینیم پنجره ها کانون بصری و تخته نقطه می شودعناصر متحرک و نیمه ثابت کیفیت های فضایی را بوجود می آورندغیر از عناصر ثابت در معماری مانند دیوار, کف , سقف و...عناصر مبلمان داخلی نیز تاثیر گذارند و باید طراحی شوندحرکتهای قطری مورب مورد تاکید استوقتی بخواهیم در ورودی به یک فضا را طراحی کنیم اگر در وسط مثلا مستطیل قرار دهیم یا در یکی از گوشه هایش حرکتها یمان تغییر میکند و باز هم در ادراک فضا تاثیر گذار استدر امتداد افق تعریف میشودرنگها نیز تأثیر گذارند اگر بتوانیم رنگهای فرعی را بین رنگهای اصلی قرار دهیم رنگها خواهند دوید و پویایی ایجاد می شود


  6. "" #6

    Post سليقه استادي...

    نقل قول نوشته اصلی توسط ادریس@ نمایش پست ها
    توی ترکیب حجم حد الامکان نباید از اشکال قرینه استفاده کرد یعنی حجم ها را جوری ترکیب کنیم که قرینه نباشه
    البته این چیزی بود که فکر کنم استاد ما خیلی روش حساس بود حالا نمی دونم قانونه یا نه
    خير. اين قانون نيست. شاهكار معماري هند، همان شاهكار قرينه سازي در معماري است كه دسترنج معماري ايراني مي باشد...
    احتمالاً استاد شما قصد شوخي داشتند و يا مي خواستند سليقه شخصي خود را به دانشجويان اعمال كنند.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •