نور سنجی در عکاسی راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش کاربردی عکاسی دیجیتال آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 9 به 16 از 31

موضوع: طراحی مدرسه

  1. "" #9

    پیش فرض

    اينم چند تا كار ماكت ديگه









    ویرایش توسط lady_atieh : 10-03-02 در ساعت 15:34
    جهاني فكر كنيد،،، بومي عمل كنيد<<معماري گفت>>

  2. "" #10

  3. "" #11

    Talking

    نقل قول نوشته اصلی توسط s.m نمایش پست ها
    سلام عزیزان پروژه ی این ترم من طراحی یک مرسه ی راهنمایی هستش برای شروع کار باید اطلاعات کامل در مورد طراحی 2 مدرسه در ایران از اقلیم مختلف و یک مدرسه در خارج از کشور را تهیه کنم نمی دونم چطور باید اطلاعات پیدا کنم خواهش می کنم کمکم کنید. ممنون منتظرتون هستم.sara_hasti2005@yahoo.com

    يه چند تا فايل دارم ميزارم براتون و يه كم مطلب
    فضای معماری مدرسه

    اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه ای ثمربخش برای نسل آینده باشد,ساختمانهایش می بایست خلاقانه باشند, نه تقلید شده. محیطی محرک برای آزاد کردن اندیشه و بیان خلاقه.

    یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نوین, چگونگی فضای معماری مدرسه است. معلم,کتاب, دانش آموزان, روشهای تدریس, مدیریت آموزشی و خانواده از جمله عواملی هستند که معمولا در فرآیند یادگیری موثر تلقی گشته و مورد بررسی و کندوکاو قرار می گیرند. درحالی که درتعلیم وتربیت جدید, فضای آموزشی و فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح و فاقد تاثیر درفرآیند یادگیری محسوب نمی گردد, بلکه بعنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیتهای آموزشی وتربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند.
    در و دیوار مدرسه نیز همانند علم و کتاب, برای دانش آموزان حامل پیام هستند و با کودکان و نوجوانان سخن می گویند. دیوارهای بلند و ضخیم, راهروهای تنگ و طویل محصور بودن و زندانی گشتن را القا می کند و محیط پر گل و سر سبز, کلاسهای تمیز و دارای رنگ مناسب و دلنشین, آرامش و نشاط را تلقین می کند.


    فرم ساختمان در رابطه با اقلیمشکل ساختمان می تواند تاثیر زیادی در هماهنگ ساختن اقلیم و نیز در تعدیل انتقال شرایط بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به نقشی که شرایط گرمایی هر منطقه(دمایهوا و شدت تابش آفتاب) در شکل دادن به ساختمانهای آن منطقه دارد, باید نسبت اهمیت هر یک ازعوامل را مشخص نمود. اما به طور کلی می توان چنین گفت که شدت زیاد تابش آفتاب باعث کشیدگی ساختمان در جهت محور شرقی و غربی می گردد.
    در تعیین مناسب ترین فرم ساختمان باید به این نکته توجه نمود که بهترین شکل ساخنمان شکلی است که کمترین مقدار حرارت(کالری) را در زمستان از داده است و در تابستان نیز کمترین مقدارحرارت را از آفتاب و محیط اطراف خود کسب نماید. در این رابطه ساختمان با پلان مربع بهترین فرم شناخته شده است. این عقیده براساس این واقعیت قرار دارد که چنین شکلی کمترین سطح خارجی را در برابر بیشترین حجم ارائه می دهد. البته این عقیده در مورد ساختمانهای قدیمی که عموما پنجرههایی کوچک داشته و به همین دلیل نفوذ آفتاب به داخل آنها قابل چشم پوشی است صادق می باشد.
    اما در مورد ساختمانهای معاصر با قسمتهای شیشه خور بزرگ نمی توان چنین حکمی صادر کرد. درمورد این ساختمانها بهترین فرم را بایستی با توجه به تاثیری که دمای هوا و تابش آفتاب بر هوایداخلی ساختمان می گذارد, تعیین نمود.
    فرمهای مکعب شکل یا فرمهایی که اضلاع شمالی جنوبی آنها بزرگتر از اضلاع شرقی غربی آنها هستند مفیدتر بوده و نیز ساختمانهای بلند نسبت به ساختمانهای کوتاهتر نور بهتری دارند.
    هم چنین فضاهای آموزشی نباید در مسیر سیل و زلزله و گسل واقع شوند. برای مدرسه از حالتهایی که تقارن دارند و در طرح تقارن ایجاد می کنند می توان استفاده کرد. از نظر خصوصیات زمین باید به خاک و توپوگرافی توجه کرد. خاکی که در آن مدرسه بنا می شود باید تحمل وزن بنا را داشته باشد ومقاومت مشخصه خاک نباید از 1 سانتیمتر مکعب کمتر باشد. در مناطق باتلاقی و یا در مناطقی که دارای آب زیر زمینی سطحی هستند, باید هزینه خاکبرداری و آماده سازی زمین را نیز در نظر گرفت.

    انتخاب جهت قرار گیری ساختمانجهت استقرار بنا, به طور کلی به عواملی چون وضع طبیعی زمین, میزان نیاز به فضاهای خصوصی با کنترل و کاهش صدا و باد و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک معمار آن خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. در این زمینه بخصوص شدت تابش آفتاب حائز اهمیت فراوان می باشد. در کلیه پلانها و طرحریزیهای ارائه شده, جهت جنوبی بهترین جهت ساختمان قلمداد می شود و علت آن هم دریافت تابش مستقیم در زمستان و حداقل تابش در تابستان می باشد.
    کاربریهای سازگار و ناسازگار با فضاهای آموزشیکاربریهای یک فضای آموزشی باید موارد زیر را دارا باشد: فضای سبز, آتش نشانی, مراکز پلیس, مراکز فرهنگی, سینما و تاتر.
    کاربریهای یک فضای آموزشی نباید موارد زیر را دارا باشد: شبکه ارتباطی حمل و نقل گسترده و تاسیسات شهری.
    مطلوبیت فضای آموزشی در گرو موارد زیر است (شناخت نوع فعالیت عملکرد نیازمندیها) مکان مدرسه باید در زمین بدون شیب باشد و نسبت به ساختمانهای همجوار طوری باشد که امکان حرکت و جابجایی و نتیجتا تهویه هوای مناسب فضاها وجود داشته باشد.
    در طراحی کالبدی یک شهر انتخاب مکانهای مناسب برای استقرار هریک از فعالیتهای شهری باید به سه مسئله مهم توجه شود:
    1)
    سازگاری نوع فعالیت مورد نظر با فعالیتهای همجوار.
    2)
    مطلوبیت مکان برای استقرار فعالیت مورد نظر.
    3)
    مناسب بودن مکان و فعالیتهای مورد نظر با نیاز منطقه ظرفیت.
    تغییرات مهم و قابل توجهی که امروزه در سیاستها و برنامه ریزیهای مدرسه ای صورت گرفته است به شرح زیرند:
    _
    قبلا....... آموزش بر پایه کتابها و کلاسهای استاندار شده ای بود.
    امروزه......روشهای آموزش, طراحی مدرسه ها را تغییر داده است. استفاده مفید از تکنولوژی های جدید آموزشی در مدرسه ها(بخصوص بخش کامپیوتر برای درسهای عملی و آزمایشگاهی) انعطاف پذیری زیادی را در ایجاد فضاها بوجود آورده است. مثلا فضاهای اختصاصی زیادی که موضوعات مختلفی را اعم از هنری, علمی و فرهنگی را در بر می گیرد.
    _
    قبلا ....... طرح ساختمان ها به صورت پلانهای بلوک بندی شده مستطیل شکلی بود.
    امروزه.....تنوع زیادی در ساختمانهای مدارس بوجود آمده است که شامل انواع تخصصها مثل هنرستانها, مدارس موسیقی و ... را می شود.
    _
    قبلا ....... سایز کلاسها بزرگ و با ظرفیت حدود سی دانش آموزان یا بیشتر بود.
    امروزه..... معلمان و خانواده ها خواستار کاهش اندازه کلاسها و ظرفیت آنها برای آموزش هر چه بهتر دانش آموزان را می شوند.
    در بررسی نقش محیط و ساختمان مدرسه در یادگیری, کیفیت هوای درون ساختمان اگرچه بحث چالش انگیز نمی باشد اما شاید ملموس ترین امر در طراحی و ساخت تاسیسات ساختمانهای آموزشی باشد.
    مقدار و کیفیت هوای درونی تابع عوامل مختلفی از جمله رطوبت نسبی, دما, ترکیبات هوا و همچنین آلاینده های موجود در هوا را می باشد. اشاره به اینکه کمبود هوای درون فضا منجر به بیماری می شود و می تواند تا مراحل بحرانی هم پیشروی کند و باعث کاهش مهارتهای یادگیری از جمله حافظه,
    تمرکز و محاسبه گردد. تنگی نفس اولین بیماری است که در این مورد سلامت دانش آموزان را تهدید می کند.


    طی تحقیقاتی که در سال نود ونه و در مورد شصد ساختمان آموزشی توسط معماران شرکت BLRB صورت گرفته, چنین نتیجه گیری شده است که: تعلیمات, امنیت و زیبایی محیط و نیز مقدار هوای تنفس شده در یادگیری افراد تاثیر دارد. اغلب کارکنان اظهار داشتند که از بیماریهایی نظیر آسم, آلرژی, بیماریهای چشم و ... رنج می برند.
    عوامل موثر در طراحی فضاهای آموزشی با توجه به مسائل فوق به شرح زیرند:
    1)
    طراحی سیستمی که به طور منفرد هوای اتاق را از نظر گرما و سرما و تهویه کنترل کند.
    2)
    استفاده از سیستمی که بیشترین میزان تهویه هوا را داشته باشد.
    3)
    نصب کردن گیرنده های در فضاهایی که بیشترین رفت و آمد را دارند.
    جهاني فكر كنيد،،، بومي عمل كنيد<<معماري گفت>>

  4. "" #12

    پیش فرض

    یه سال پیش وقتی طرح ۲ داشتیم برای تحلیل مدرسه مدرسه عمادیه گرگان رو برداشتیم
    امروز وقتی داشتم عکسای قدیمی رو نگا میکردم به فکرم رسید ممکنه به درد یکی بخوره


    جهاني فكر كنيد،،، بومي عمل كنيد<<معماري گفت>>

  5. "" #13
    عضو برجسته itsamemar آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    خرمشهریم
    نوشته ها
    684

    پیش فرض

    نشریات سازمان نوسازی مدارس مرجعی مناسب جهت دستیابی به معیارها طراحی
    ضوابط فنی فضا های آموزشی (سال 87) :

    تذکر: در صورتی که بعد از دانلود کردن فایل ها با مشکل فونت (متن ها به صورت نقطه چین هستند) مواجه شدید این فونتها رو در مسیر c:/windows/font کپی کنید و اگر مشکل باز کردن فایل رو در برنامه آکروبات ریدر دارید این فایل رو دانلود کنید( راهنمایی در خود فایل موجود می باشد)


    بخش اول / بخش دوم / بخش سوم / بخش چهارم / بخش پنجم / بخش ششم

    با تشکر از دوست عزیزم احسان
    ویرایش توسط itsamemar : 10-03-09 در ساعت 11:12
    پرم از ناگفته های یک سوسک واژگون...

  6. "" #14

    پیش فرض

    فضاهای ورودی به نظر من
    1نگهبانی
    2انتظار والدین
    3انتظار و بازی کودک
    4سردر برای در امان ماندن از باران افتاب و....
    5پارکینگ مهمان
    6پارکینگ سرویسهای مدرسه
    7ورودی سواره..و پیاده و تفکیک آنها
    دید نگهبانی به همه طرف
    برخورد نداشتن مسیر پیاده و سواره
    تحلیل سیل پیاده و سواره

    این اسکیس خودمه به زودی یه ۷.۸ تا کار دیگه هم میزارم

    __________________
    جهاني فكر كنيد،،، بومي عمل كنيد<<معماري گفت>>

  7. "" #15

    پیش فرض

    بهترین جهت قرارگیری کلاس در مدارس
    راهکارهای مقابله با نور غرب

  8. "" #16
    کارشناس معماری mr.4m4n آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2008
    محل سکونت
    Flower Box
    نوشته ها
    2,363

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط z@a نمایش پست ها
    بهترین جهت قرارگیری کلاس در مدارس
    راهکارهای مقابله با نور غرب
    دوست عزیز
    سوالتون رو باید در این تاپیک مطرح می کردید
    ! [ame="http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=8638"]طراحی مدرسه - کافه دیزاین | باشگاه طراحان ایران[/ame]


    فکر کنم منظورتون از بهترین جهت قرارگیری کلاس اینه که بازشوهای اون کدوم سمت باشند. محیط کلاس به روشنایی طبیعی احتیاج دارد و نه تابش ؛ نور در کلاس باید یکنواخت باشد . تابش مستقیم خورشید کنتراست زیاد و شدید بوجود می آورد و برای کلاس مناسب نیست. پس مهمتر از مساله تأمین حرارت ، پنجره کلاس باید روشنایی و نور طبیعی مطلوب را - که حاصل از تابشهای غیر مستقیم و انعکاسی خواهد بود - تأمین نماید.
    در مورد راهکارهای مقابله با نور غرب نیز ، بحث بسیار گسترده است. مثلا ممکن است تعبیه بازشو در سمت غرب - از لحاظ نور - نه تنها بد نباشد بلکه خوب هم باشد ؛ مثلا برای ادارات و مدرسه های تک شیفته ، که قبل از عصر ، یعنی موقعی که تابش مزاحم نور غرب ایجاد میشود تعطیل میشوند و بازشوی غربی برای آنها همانند بازشوی شمال عمل می کند .
    استفاده از پوششهای گیاهی متراکم ( مثلا درختان سوزنی برگی ) ، تعبیه بازشوها در ارتفاع بالا ، نصب کرکره های عمودی مایل ، و ..... از راههای بهینه کردن استفاده و کارکرد نور غرب است.
    پیشنهاد میکنم نگاهی به فصل دوم کتاب
    " طراحی اقلیمی ، کنت لبز و دونالد واتسون ، ترجمه وحید قبادیان ، انتشارات دانشگاه تهران " بیاندازید.


    پ.ن : مدیر محترم ، لطفا این دو پست را به بخش مربوط منتقل کنید. مرسی
    ........G..4

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •