دعوت به همکاری در زمینه طراحی زیورآلات طلا راهنمای کاربردی نقاشی پرتره راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از 9 به 16 از 16

موضوع: مجتمع های تجاری مطرح در دنیا

  1. "" #9
    عضو ارشد zahra nassiri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2008
    محل سکونت
    پای آن سرو بلند
    نوشته ها
    1,974

    پیش فرض مجتمع تجاری تفریحی مسکونی ستاره فارس

    کتاب شاهکارهای طراحی پوستر


    شناسنامه طرح:
    کارفرما:شرکت توسعه و عمران مجموعه های تجاری ستاره
    طراحی معماری:محمد مهدی سیف و همکاران
    طرح:مهندس ساناز حائزی
    ناظر اجرایی معماری:مهندس محمدرضا آگاه,محمد مهدی سیف,مهندس افشین ستاره آسمان
    مشاور سازه و نظارت:مهندس چنگیز سپهر وهمکاران-سازه:مهندس مجتبی درودچی,مهندس محمدرضا بهارلو و مهندس اصغر هاشمی
    مشاور ژئوتکنیک:دکتر عبدالحسین رهنما
    مشاور تاسیسات مکانیک و نظارت:مهندس جمال رستم پور و همکاران
    مشاور تاسیسات برق و نظارت:مهندس احمد رستم پور و همکاران
    پیمانکار:شرکت ساختمانی زیست جزایر

    ایده های طراحی:
    در این مجموعه نگرش نسبت به بخش تجاری مجتمع,بر اساس الگوی رفتاری و عملکردی بازارهای قدیمی ایران بوده است,در بازارهای قدیمی راستاها و امتدادهای خاصی وجود دارد که برگرفته از ساختار شهری آن زمان بوده و اتصال مابین آنها از طریق چهارسوق هایی شکل می گرفته که تقسیم کننده بازار به اصناف مختلف و مفصل ارتباطی اصلی محور ها بوده است.
    وجود غرفه های تجاری در امتداد محورهای متعدد بازار,منجر به شکل گیری روابط سیال و خوانا می شده که مردم(مخاطبین)می توانستند به راحتی مسیر مطلوب خود را بیابند.بر این اساس و تطابق آن با زمان معاصر,ساختار معماری بخش تجاری شکل می گیرد.
    در بخش های تجاری مجتمع محورهای سه گانه ای به موازات یکدیگر تعریف می شوند و عامل ارتباطی آنها به فضاهایی از معماری امروز تبدیل می شود,که تقسیم کننده و عامل ارتباط بصری میان طبقات می باشد.این فضا هم در ابتدا و هم در انتهای مسیر وجود دارد که علاوه بر نیاز های عملکردی,کیفیت فضایی مناسبی را ایجاد می کند(این فضا در معماری void نامیده می شود)
    در بخش مسکونی نیز,طراح از الگوهای معماری درونگرا و برونگرای شهرسازی در ساماندهی واحد های مسکونی معماری ایرانی,بهره برده است.تعریف مجموعه ی همسایگی که یکی از اصول ساختارهای معماری شهری ایرانی است در این طراحی نقش بسزایی دارد.لذا,فضاهای مسکونی در اطراف حیاط مرکزی بزرگی,که متناصب با مجموعه تعریف شده شکل می گیرد و بدین ترتیب در طبقه هشتم فضای سبز و آزاد مورد نیاز واحدهای مسکونی را تامین می کند و همچون محلات قدیمی فضای واحدی در مرکز,ارتباط عملکردی و احساسی مطلوبی را ایجاد نموده که بر هویت مجموعه مسکونی می افزاید.


    قسمت اول:
    ویژگی های طرح معماری:
    ساختمان مجتمع تجاری بزرگ ستاره فارس با زیر بنای حدود 43000 مترمربع در 9 طبقه در زمینی به مساحت 5500 مترمربع در خیابان عفیف آباد شیراز طراحی شده است.
    در این مجموعه 3 طبقه زیر زمین به کاربری پارکینگ با گنجایش حدود 500 دستگاه خودرو اختصاص یافته است که دسترسی به آن با رمپ عریضی از معبر اصلی میسر می باشد.جهت سهولت در حرکت و جلوگیری از ازدحام و ترافیک خودروها دو رمپ موازی در ضلع شرقی پارکینگ جهت رفت و آمد و دسترسی به طبقات تعبیه شده است.

    3طبقه بعد دارای کاربری تجاری می باشد که 400 واحد را در بر می گیرد.الگوی عملکردی در هر طبقه تجاری بر اساس ساختاری ساده و روابطی سیال شکل می گیرد بدین ترتیب که به موازات 3 محور موازی در امتداد شرقی-غربی واحد های تجاری شکل می گیرند.این 3 محور در ابتدا و انتها و منطقه میانی به یکدیگر مرتبط می شوند.این محور های 3 گانه علاوه بر ایجاد ارتباط,تاسیسات را در خود جای می دهند و آن را در زیر سققف کاذب های خود مخفی کرده اند.جهت ایجاد تنوع در روابط عملکردی نقاط عطفی در ساختار مجموعه در نظر گرفته شده است.بدین منظور در ابتدا و انتهای محور میانی 2 فضای دایره ای شکل(void)وجود دارد که الگوی رفتاری را تغییر می دهد و ارتباط بصری میان طبقات را میسر می سازد.
    طراح از این نقاط عطف جهت ارتباط عملکردی نیز بهره برده ,به گونه ای که درهر وید, دو دستگاه پله برقی به موازات یکدیگر نصب می شود و دسترسی به سایر طبقات تجاری و شهر بازی را امکان پذیر می سازد.مجموعا 12 دستگاه پله برقی (4دستگاه در هر طبقه)فعال خواهد بود.

    طبقه بعد بخش تفریحی مجموعه است که ضلع غربی آن به شهر بازی اختصاص یافته است و شامل بخش بیلیارد و بولینگ و دیگر وسایل تفریحی است.در ضلع شرقی این طبقه مجموعه اغذیه فروشی در 7 غرفه به منظور فروش اغذیه ای که سریع طبخ می شود(Fast Food)پیش بینی شده است که دسترسی به آن هم از شهر بازی و هم به صورت مستقل از معبر اصلی از پلکان و آسانسور جنوب شرقی مجموعه امکان پذیر می باشد.

    در طبقه هشتم و نهم در ضلع شرقی در 2 طبقه رستوران و در ضلع غربی مجموعه مسکونی در نظر گرفته شده است.مجموعه همسایگی واحد های مسکونی در اطراف یک حیاط مرکزی تعریف شده که علاوه بر روابط صحیح همسایگی نور مطلوب و فضای سبز مورد نیاز واحد ها را فراهم می آورد.
    دسترسی مستقل از کوچه ضلع جنوبی مجموعه به بخش مسکونی اختصاص دارد که مانع تداخل عملکردی بخش های تجاری و تفریحی با این مجموعه می شود.
    رستوران مجموعه در 2 طبقه طراحی شده که در طبقه هشتم سالنی در امتداد شمالی جنوبی است و منظری گسترده از شهر را در پیش رو دارد و با پلکانی به رستوران فوقانی که به فرم استوانه طراحی شده مرتبط می شود که چشم اندازهای متعددی از تمامی وجوه را به بیننده عرضه می کند.
    نمای اصلی ساختمان در دو ضلع شرقی و بخشی از ضلع شمالی به خوبی قابل رویت است که به علت ابعاد آن,از جنس شیشه و استیل,در پوشش آن استفاده شده تا با توجه به ویژگی های مصالح,حجم سبکتر و شفاف تر جلوه کند.
    در این مجموعه از استفاده ناهماهنگ و نا مطلوب متریال جلوگیری شده تا حجم, خلوص خود را حفظ کند.مشاهده ی احجام و ریتم حرکتی که در نما دیده می شود,یاد آور این مهم می باشد که علم سازه در تلفیق با خواسته های معماری,قابل شکل گیری است و در یک معماری ایده آل بایستی علم سازه بتواند جلوه های معماری را آشکار نماید تا هماهنگی کاملی میان آن دو برقرار شود.
    طراحی داخلی مجموعه(کفسازی/طراحی سقف ها,بدنه و نور پردازی)جهت اشاره به محورهای حرکتی و ارتباطی اصلی و نقاط عطف عملکردی می باشد.اشاره به سادگی,خلوص و روابط سیال از ویژگی های برجسته ی این طرح می باشد.
    و تو چون مصرع شعری زیبا سطر برجسته ای از زندگی من هستی.

  2. "" #10
    عضو ارشد zahra nassiri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2008
    محل سکونت
    پای آن سرو بلند
    نوشته ها
    1,974

    پیش فرض مجتمع تجاری تفریحی توریستی خلیج فارس

    مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس :
    · بیش از 2500 واحد تجاری با امکانات رفاهی
    · هایپر مارکت به مساحت 12000 متر مربع با دسترسی رامپ و پله برقی
    · شهر بازی به مساحت 28000 متر مربع شامل سالن بولینگ - بیلیارد ومدرنترین وسایل بازی و سرگرمی
    · نمازخانه - اورژانش - رستوران و کافی شاپ
    · سینما شامل دو سالن 600 نفره دو منظوره (سینما و آمفی تئاتر( مدرن بر اساس آخرین متدهای پخش صوت (دالبی دیجیتال) با مساحتی حدود 6000 متر مربع ویک سالن سینمای 150 نفره - تئاتر 4 بعدی
    · شهر بازی رو باز به مساحت 37000 متر مربع مجهز به مدرنترین وسایل با استانداردهای جهانی
    · پارکینگ سرپوشیده با گنجایش 5500 دستگاه ماشین با ورودیها وخروجیهای متعدد
    · فضای سبز در اطراف و جلو بازار و شهر بازی و دریاچه مصنوعی
    · رستوران - Fast food و کافی شاپهای متعدد در داخل و خارج مجموعه تجاری –(42 واحد)
    · دسترسی آسان ماشین امداد و آتش نشانی به اطراف مجموعه تجاری جهت ایمنی کامل بهره برداران
    · برج فارس با جایگاه مخصوص بالگرد

    موقعیت قرار گیری مجتمع
    مجموعه خلیج فارس با حدود 450000 متر مربع زیر بنا در موقعیت حاشیه ای نسبت به شهر شیراز و در جوار شهرکهای اقماری همچون گلستان - صدرا - شهید بهشتی - حافظ - گویم - دو کوهک - بزین قرار می گیرد که امکان هر گونه برنامه ریزی ترافیکی و شهری را با توجه به زمینهای بایر اطراف دارا می باشد . موقعیت خاص و حاشیه ای مجتمع باعث اصلاح ساختار ترافیکی و خلوت نمودن مراکز اصلی شهر می گردد . زمین پروژه با مساحتی حدود 15 هکتار مشرف به دامنه کوههای صدرا و در مجاورت دو بزرگراه عمده شهری - جاده سپیدان و جاده صدرا قرار گرفته است .


    .




    اهداف کلی مجموعه خلیج فارس

    مجموعه خلیج فارس با در نظر گرفتن کمبودها و
    پتانسیلهای شهر سعی دارد با نگاهی به آینده خط مشی مشخصی را جهت نیل به اهداف زیرترسیم نماید .

    ·


    ایجاد تفریحگاه سالم جهت شهروندان

    ·


    ارتقاء فرهنگی و افزایش رشد اجتماعی شهر

    ·


    ایجاد جاذبه افزونتر سیاحتی شهر شیراز در راستای توسعه اقتصادی واجتماعی شهر

    ·


    اشتغال زایی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید

    ·


    افزایش نشاط و پویایی اجتماعی

    ·


    کاهش سفر های درون شهری شهروندان و بار ترافیکی

    ·


    تجارت - سرگرمی های مناسب و سالم و خرید مناسب و یکجا برایمراجعان
    ·جلوگیری از سفر شهروندان به شهرهای بزرگ و بعضا خارج از کشور برای تجارت و امور تفریحی و توریستی
    ویرایش توسط zahra nassiri : 08-03-08 در ساعت 13:30
    و تو چون مصرع شعری زیبا سطر برجسته ای از زندگی من هستی.

  3. "" #11
    عضو ارشد zahra nassiri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2008
    محل سکونت
    پای آن سرو بلند
    نوشته ها
    1,974

    پیش فرض مجتمع تجاری زیتون فارس

    مجتمع تجاری زیتون فارس




    در قلب تجاری شهر شیراز، چهارراه پانزده خرداد (پارامونت سابق) مجتمع تجاری زیتون فارس در زمینی به مساحت بیش از 7000 متر مربع با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا مطابق با استانداردهای جهانی دارای امکانات فوق العاده مدرن با زیربنای نزدیک به 60000 متر مربع در حال ساخت می باشد. این مجموعه در 12 طبقه شامل بیش از 800 پارکینگ – 400 واحد تجاری (مغازه) – یک طبقه شهر بازی، مجموعه رستوران ها و کافی شاپ های متعدد و سه طبقه واحدهای نمایشگاهی تجاری مخصوص دفاتر فروش نمایندگی ها می باشد.

    طراحی معماری: مهندسان مشاور ارگ بم کرمان با همکاری شرکت شیبکوه زیتون
    طراحی سازه و تاسیسات برقی و مکانیکی: دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز
    • معماری منحصر به فرد، مجهز به 800 واحد پارکینگ داخل و خارج از مجموعه
    • در مجاورت ایستگاه خط دو مترو
    • 20 دستگاه پله برقی
    • آسانسور های پانورامیک (شیشه ای) نفربر و آسانسور های حمل بار
    • سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی
    • سیستم تلفن مرکزی و مستقل جهت تمامی غرفه ها
    • سیستم اعلان و اطفاء حریق مرکزی
    • سیستم صوتی مرکزی و پیجینگ
    • سیستم دوربین مدار بسته جهت کنترل کل مجموعه
    • شبکه برق اضطرار
    • پله های اضطراری
    • آنتن مرکزی و سیستم های مدرن اتصال به شبکه E1,ADSL و کافی نت
    • رستوران و کافی شاپ های متعدد (مجموعه رستوران های بین المللی)
    • شهر بازی سرپوشیده همراه با پیشرفته ترین دستگاه های بازی کامپیوتری
    • فضای سبز و پارک تفریحی در محوطه مجتمع
    • مراکز آژانسی و خدماتی و سایر امکانات رفاهی پیشرفته



    نمای خارج شرقی


    نمای خارج شمال شرقی


    http://zaytoon-fars.com این سایت میتونه اطلاعات بیشتری راجع به این پروژه در اختیار شما بگذاره.

    در ضمن مجله ی معمار شماره 44 اطلاعات و نقشه های کامل این پروژه و هم چنین پروژه های تجاری دیگر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

    نیوشا جان حتما این مجله رو تهیه کن.

    و تو چون مصرع شعری زیبا سطر برجسته ای از زندگی من هستی.

  4. "" #12

    پیش فرض

    سلام زهرا ممنون اطلاعات خوبي بود ولي در مورد مركز خريد اگه اطلاعاتي داري برام mailكن .ممنون ميشم.archi-habib@hotmail.com

  5. "" #13

    پیش فرض


    طراحی مراکز خرید، اغلب تعهدی بس سخت و تعیین کننده است. یک مرکز خرید باید یک مجموعه کامل انسانی را در بر داشته باشد. به طور عمده سه سطح مرکز خرید در در طراحی وجود دارد:
    محلی یا " MiniMall"، اجتماعی یا " MaxiMall" و منطقه ای یا " MegaMall".

    نکاتی در طراحی مراکز خرید
    در طراحی مراکزخرید، نه فقط طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید باید مورد توجه قرار گیرد, بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای عمومی نظارت و کنترل کرد. ایجاد فضای مناسب در خرید تعیین کننده است.

    1- مکانیابی سایت
    - قرارگرفتن مرکز خريد در مکان مناسب.
    - جذابيت مرکز براي مراجعه کنندگان.


    2- طراحی سایت
    - تخصیص عقب نشینی برای پارکینگ محوطه خیابان

    - احداث ورودی شاخص و جذاب برای مجموعه
    - ایجاد پیاده رو در عقب نشینی
    - ایجاد مسیری از کنج خیابان به مرکز خرید
    - احداث پارکینگ مناسب
    - ایجاد منظر از قسمت های مختلف به خیابان های اطراف
    - اتصال پیاده روهای عمومی به فرعی
    - ایجاد فضاهای عمومی اجتماعی در سایت؛ فضاهای عمومی شاید مهمترین عنصر سایت پلان مراکز خرید هستند. این فضاها باید طوری طراحی شوند که به خریدار یک حس جمعی القا کنند. بدین منظور در این فضاها باید از عناصر بصری مرسوم در تمام دنیا استفاده شود.

    2 – طراحی داخلی و گزینش مبلمان
    نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق می باشند.


    3 – نور
    علاوه بر تفریحات و علائم که وابسته به نور هستند، روشنایی یک مرکز خرید در حین شدید بودن باید پنهانی و پوشیده و البته متغیر باشد. یک نور همیشگی کسل کننده است. نورمناسب باعث می شود خریدار زمان طولانی را برای خرید در مرکز خرید صرف کند.

    4- پذیرایی- سرگرمی
    در یک مجموعه صداقت و اعتماد موثرترین عامل در جذب افراد می باشد. یک فضای خرید باید طوری طراحی شود که مادران بتوانند فرزندانشان را به همراه خود آورده و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها مهمترین اصل است. وسایلی مثل تندیسها، حوض، فواره و ... بچه ها را برای مدتی طولانی سرگرم خواهد کرد. اجرای کارهای تشویق کننده نیز می تواند موثر باشد: دلقک شدن، نمایش خنده اور، نوازنده دوره گرد، کارناوال و ... درغیراینصورت محیط کسل کننده خواهد بود. برای مراکز خرید بزرگترمی توان از چرخ فلک و قطار هم استفاده کرد. مانی نیز نیاز است تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.
    بنابراین کافه تريا، رستوران، فضاي مکث و لابي براي استراحت مشتريان، فضاي بازي کودکان،‌ امکانات تفريحي بزرگسالان،‌ آب خوري، سالنها و سکوهاي نمايش، تلويزيون مدار بسته، کمدها و قفسه هايي براي نگهداري کالاهاي مشتريان و ... از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.


    5- رنگ
    تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک مرکز خرید که بطورصحیح طراحی شده، عملکرد چشم انداز مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و بافت داده شده به فضاها در هیچ مکانی صرفه نظر از موضوع؛ بیشتر در ارائه مفهوم، بکار می رود. انتخاب یک تصویر برای مرکز خرید تصادفی نیست، بلکه کوششی است در معرفی محصولالت و ترغیب مردم جهت خرید.



    6- تبليغات: امروه اهميت تبليغات به منظور ايجاد شناختي تأثير گذار از يک کالا يا يک مکان و تأثير گذاري فوق العاده در فعاليت تجاري بر هيچ کس پوشيده نيست. در اين ميان تبليغي موفق تر است که بتواند توجه افراد بيشتري را به سوي خود جذب سازد.

  6. "" #14

    پیش فرض


    مراکز خرید یا مرکز تجاری به بنا یا مجموعه ای از ابنیه اطلاق می گردد که مشتمل بر واحدهای متعدد خرده فروشی همراه با گذرگاه ها و راهروهایی می باشد که علاوه بر مرتبط ساختن واحدها و فضاهای تجاری، حرکت و همچنین بازدید مشتریان را در محیط تسهیل می بخشد.



    مراکز خرید امروزی در چندین طبقه و به صورت مجموعه های چند عملکردی تجاری، تفریحی احداث می شوند، که علاوه بر ارایه محصولات متنوع در جهت برآورد احتیاجات کاربران خود، به ارایه تسهیلات رفاهی نظیر کافی شاپ، تریا، فضاهای بازی و سرگرمی کودکان و در نهایت فضاهای تجمع و گپ برای مخاطبان و اجتماع عمومی می پردازد. به عبارت دیگر مراکز خرید دنیای مدرن همان شریان حیاتی یک شهر می باشد که علاوه بر فعالیت های اقتصادی، حرکت های اجتماعی و فرهنگی را در سیطره خود قرار داده اند.




    مشخصه یک مرکز خرید:
    1- دارای ورودی و خروجی های متعدد
    2- دارای پارکینگ اختصاصی
    3- مجهز به سیستم های ایمنی، گرمایش و سرمایش و ...
    4- بهره گیری از علایم و نشانه ها جهت معرفی بهتر فضا و جلوگیری از ابهام فضایی و عدم خوانایی محیط
    5- برخورداری از طراحی داخلی و معماری مناسب
    6- ایجاد فضایی متنوع و جذاب و در عین حال محیطی پاسخده

    عناصر اصلی مراکز خرید چند منظوره
    1- واحدهای خرد تجاری
    2- فضاهای ارتباطی و عبوری
    3- مکان تجمع و خدماتی نظیر فضای نشستن، بازی و سرگرمی کودکان، کافی شاپ و تریا، فضاهای انتظار و ... که عاملی مهم در جذب کاربران با اهداف گوناگون و در نتیجه رونق هرچه بیشتر چنین مراکزی خواهد بود و مراکز خرید به مکانی برای تفریح و گذران اوقات خانواده بدل شده است.


    با توجه به مطالبی که در بالا بدان اشاره شد مراکز خرید و فضاهای تجاری دوران مدرن را می توان موج دوم محیط های تجاری عنوان کرد که ماحصل انقلاب صنعتی و ظهور معماری مدن به شمار می رود که ریشه در مراکز و بازارهای سنتی دارد. اما در هزاره سوم مراکز خرید با موجی جدیدی روبه رو شده اند که بسیاری از کارشناسان امر از بین رفتن این فضای اقتصادی، اجتماعی را در سال های آتی پیش بینی نموده اند این موج چیزی جز ورود تکنولوژی به این عرصه زندگی جمعی و اجتماعی جوامع بشری نیست که با همه مزایا و تسهیلات دارای معایبی نیز هست. ظهور پدیده اینترنت و بالتبع آن خرید و فروش اینترنتی، بسیاری از صاحبان صنایع، فروشگاه ها و بازاربورس را بر آن داشت تا به طراحی پایگاه های اینترنتی و ارایه خدمات به صورت آن لاین، حتی ایجاد یک فروشگاه مجازی و امکان انتخاب و گزینش محصول توسط خریدار بپردازند و دنیای تجارت و اقتصاد را با پیشرفت و در عین حال بحران جدیدی روبه رو سازند. حال این سوال مطرح می شود که آیا ورود این موج جدید مراکز خرید را دچار بحران و رکود خواهد نمود؟ آیا باید منتظر بسته شدن بازارها و مراکز خرید بود؟ و بسیاری سوالات دیگر که ذهن کارشناسان اقتصادی و اجتماعی را به خود مشغول ساخته است؟


    منابع
    1- www.wikipedia.org
    2- www.irandoc.ir

  7. "" #15

    پیش فرض

    گونه شناسی مراکز خرید


    Airport center: شامل خرده فروشیها، رستورانها و سایر سرویس هایی است که در فرودگاه متمرکز شده اند.
    Arcade: نوعي از مراکز خرید سرپوشیده عمومی شهری متداول در قرن 19 است که دارای سقف شیشهایقوسی شکلاست و دو ردیف از مغازه ها که در طرفین عبور عابر پیاده قرار دارند ،معمولا با دو خیابان موازی در ارتباط اند.
    Community center: یک مرکز خرید که مساحت آن، حدود 350000-100000 متر مربع است که از یک یا دودپارتمان، داروخانه و مغازه های لوازم خانگی تشکیل شده است. این مراکز، روباز بوده و در یک طبقه با مغازه هایشان به اشکال L یا Uشکل ساخته شده اند.
    Convenience center: یک مرکز خرید باز با کمتر از 6 مغازه که نیاز های روزمره نظیر نوشیدنیها، فيلم هاي ويدئويي و ساير مایحتاج مردم را فراهم مي كنند.
    Enclosed mall: نوعی از مراكز خريد كه كلا در داخل يك ساختار مسقف قرار داشته و ورود به آن توسط تعداد محدودی از ورودي های كنترل شده صورت می کیرد و اغلب مغازه ها از طريق راهرو هاي داخلي قابل دسترسي مي باشند.
    Entertainment complex: نوعی از مراكز خريد كه شامل مكان هايي مانند تاترها، رستورانها و مكان هاي تفريحي مي باشد كه در ارتباط با مغازه هايخرده فروشي قرار می گیرند.
    Fashion mall: يك مركز خريد مشتمل بر مغازه هايي كه پوشاك مطابق مد روز و كالاهاي مرغوب ارايه مي دهند.
    Festival marketplace: مراكزخريد شهري كه تركيبي از رستوران و مكان هاي تفريحي مي باشد كه در عين حال با مكان هاي تاريخي وفرهنگي همراه شده اند.
    Galleria: بك نوع فروشگاه سقف شيشه اي يا فروشگاه حياط دار همانند فروشگاهاي اروپايي عصر ويكتوريا با سقف هاي طاق شيشه اي. مانند گالري ويتوريو امانويل ساخته شده در سال 1867 در ميلان ايتاليا.
    Life style center: يك نوع از مراكز خريد در فضاي باز كه بصورت مغازه های بيروني در يك رديف قرار دارند، مانند فروشگاههای مدزنانه (فشن)، جواهر فروشي ها, فروشگاههای وسايلچرمي و رستورانها كه براي جذب مصرف كنندكان متمول طراحي شده اند. اين مراكز معمولا داراي محوطه هاي جذاب، آبنما ها، محل هاي نشستن هستند كه مشتري ها را براي گردش و خرید تشويق مي كنند.
    Mall: مراكز خريد بزرگي كه (معمولا سرپوشيده) با پاركينك هاي نزديك به آن احداث می شوند.
    Mix use center: مجموعه اي كه ممكن است شامل خانه هاي مسكوني، ادارات، رستورانها، تأتر ها، يك هتل و ساير کاربریهایی باشد كه مرتبط با يك خرده فروشي باشند.
    Neighborhood center: يك مركز خريد كه سرپوشيده نبوده و دارای حدود 150000-30000 مترمربع مي باشد که با 3 الي 15 طبقه همراه با يك سوپر ماركت مي باشند.
    Open -air: يك مر كز خريد كه مغازه ها مستقيما قابل دسترسي براي عموم مي باشند پیاده روهاي آن ممكن است كه سر پوشيده باشند، اما اين مغازه ها زير يك سقف واحد محصور نيستند.
    Regional center: يك مركز خريد با مساحت 400000 تا 800000 مترمربع، اغلب سر پوشيده است با 40 تا 100 مغازه.
    Shopping center: یک گروه طراحی شده از خرده فروشی هایی که به هم ارتباط دارند و معمولا با یک پارکینگ در ارتباطند، که اغلب توسط یک سازمان، مدیریت می شوند.
    Strip: یک مرکز خرید کوچک همسایگی که در فضای باز قرار دارد و معمولا کوچکتر از 10000 متر مربع می باشد، با کمتر از سه ردیف مغازه که در ارتباط با ردیف پارکینگ هایی که روبروی مغازه ها می باشند.
    Super-regional center: بزرگتریننوعمراکز خرید که بر اساس نیازمندیها طبقه بندی شده و معمولا یک فضای سرپوشیده است که دارای مساحت بیش از800000 متر مربع و بیشتر از 100 مغازه، که شامل چندین فروشگاه زنحیره ای می باشد.
    Urban mall: یک مرکز خرید شهری که بزرگترین آنها ممکن است شامل چندین طبقه با دسترسی به پارکینگ های چند طبقه باشد.
    Village center: یک مرکز خرید که سرپوشیده نبوده و دارای چندین راسته و اغلب دارای یک میدان مرکزی است.
    Value -oriented: یک مرکز خرید که توسط مغازه های کم پهنای حراجی مشخص می شود.

  8. "" #16

    پیش فرض


    مراکز خرید در آمریکا

    مرکز خرید و تفرجگاه southdale زائیده افکار معمار استرالیایی Victor Gruen به عنوان نخستین مرکز خرید محصورو مجهز به تهویه مطبوع می باشد؛ این مجموعه در 2طبقه طراحی شده و مجهز به سیستم تهویه مطبوع مرکزی و یک حیاط باغچه می باشد که در زمان خود به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای عمومی آمریکا مطرح بوده است. در این فضا بخش هایی نظیر تئاتر، سالن کنسرت وموسیقی و دریاچه ای پر از ماهیان قرمز قرار داشت. هدف اصلی معمار این مجموعه از خلق چنین فضایی کامل و زیبا، تشویق هرچه بیشتر خریداران به گذراندن اوقات بیشتر در فروشگاه و در نتیجه خرید بیشتر بوده است.

    اکثر صاحبنظران در عرصه صنعت، این مرکز را به عنوان نخستین مرکز خرید مدرن آمریکا می دانند. kowinski به عنوان فردی که به مدت 2سال در تمام آمریکا به مسافرت پرداخته است نیز در کتاب خود از این مجموعه زیبا یاد کرده است؛ از نظر وی تعداد مراکز خرید در کشور آمریکا از سینما و تئاتر بیشتر بوده و امروزه سینما وتئاتر در اکثر مراکز، جزئی از آن می باشند؛ این مطلب حتی گاهی درباره بیمارستان ها وهتل ها نیز صادق بوده و تعداد آن ها در در مقایسه با مراکز خرید و تفریح بسیار ناچیز می باشد.


    Nancy E Cohen نویسنده کتاب America’s Market Place (مراکز خرید آمریکا) نیز در کتاب خود چنین اشاره کرده است: در بین سالهای 1860 تا 1910 بازرگانانی چونJohn Wanamaker در فیلادلفیا وR.H.Macy در نیویورک به احداث فضاهای تجاری برای خرده فروشی پرداختند ولی تاریخ پیدایش نخستین مراکز خرید در آمریکا به دهه 1920 باز می گردد که مرکز خرید بین المللی نیویورک نیز از جمله مراکز احداث شده در آن زمان می باشد. تفکر ایجاد مرکز خرید در نواحی دور از مرکزشهر بهJ.C.Nich.ls منسوب است. پلازای احداث شده توسط وی که در سال 1922 به روی مردم گشوده شد، بخشی از یک منطقه بزرگ مسکونی بوده است که از دیدگاهCohen سوپرمارکت های این مجموعه تا بیرون شهر نیز کشیده شده بودند؛ زنجیری از این سوپرها با انبارهای مختص خود در امتداد خیابان قرار داشتند. بعدها این انبارها نیز به باریکه ای از ساختمانها بدل شدند. در سال 1976 مرکز تفریحی – تجاری Water Tower در شیکاگو به عندوان اولین مرکز خرید چند منظوره عمومی افتتاح شد. این پروژه با داشتن انبارهای ویژه خود، هتل، بخش اداری و پارکینگ هنوز هم یکی از پروژه های برتر آمریکاست. در دهه 70 چندین مرکز خرید با الگویی جدید احداث شد. در کلمبیا مرکز خرید Faneuil Hall به عنوان مرکز خرید ویژه فستیوال ها و جشن های ویژه در سایتی تاریخی افتتاح گردید. در Washington D.C نیز نمونه ای از این مراکز به چشم می خورد.

    در دهه 1990 با گسترش و نفوذ بیشتر اینترنت در زندگی مردم، مجله Time فراموشی و نابودی چنین مراکزی را پیش بینی نمود. از دیدگاه صاحب نظران این مجله خرید اینترنتی بسیار ارزانتر، سریع ترو بهتر برای افراد بود. ایده فروش اینترنتی موضوعی بود که از سوی صاحبان بسیاری از کارخانه ها و صنعتگران حمایت می شد. از دیدگاه آنان طرف شدن مستقیم با مردم و عرضه کالا به آنان از هر جهت بهتر بود؛ به طوری که در سال 1998 ،60درصد فروش اجناس در آمریکا از طریق اینترنت بوده است ولی این دیدگاه به تدریج و با گذشت سال ها به تدریج کمرنگ تر شد و مردم دوباره علاقه و تمایل بیشتری برای خرید از فروشگاه ها از خود نشان دادند.

    امروزه مراکز تجاری – تفریحی آمریکا سالیانه از 7/1 بیلیون دلار درآمد دارند و صنعت توریسم از جمله مواردی است که در کسب درآمد و سود بیشتر آنان موثر می باشد؛ بطوری که 40 درصد مراجعه کنندگان به این مراکز از توریست ها و گردشگران می باشند. وجود مراکزی نظیر سینما در این مراکز نیز در کسب درآمد آنان کمک شایانی خواهد نمود. اکثر مراکز تجاری – تفریحی در آمریکا در بین سالهای 1970-1980 و در محلات قدیمی ساخته شده اند ولی امروزه بیشتر این مراکز بصورت مدرن تر و با امکانات و تجهیزات اضافی تر نظیر سینما، رستوران وحتی پیست های اسکی ساخته می شوند. بر اساس ICSC امروزه بیش از 100 مرکز خرید در سراسر آمریکا وجود دارد.





    تاليف:

    ASHISH KUMAR SEN؛ روزنامه نگار و محقق روزنامه واشينگتن تايمز و هرالد تريبيون

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •